
1. A
Kontakt: email: ajmaj@seznam.cz Skype: erinaceus4 Tel., WhatsApp: 727800636
7/6
Zadání samostudia:
učebnice str. 53
- přehrajte nahrávku, dítě ukazuje postupně na obrázky
- představte nová slovíčka:
- přehrajte nahrávku znovu, dítě poslouchá, ukazuje a opakuje
- ukazujte na jdenotlivé obrázky a ptejte se "Is it hot / cold / warm?"
- dítě může odpovídat nejprve jen yes / no, poté vás může opravovat "No, it's warm / hot / cold."
- potom si můžete zahrát "hru" - jeden řekne číslo obrázku, druhý jednu ze tří teplot
pracovní sešit, str. 46
- ukazujte na obrázky a ptejte se na teplotu, jako v učebnici
- potom si s dítětem promluvte (česky) o tom, jakou barvou se značí horká a jakou studená voda - jak se řeknou ty barvy anglicky? (red, blue)
- pak se zeptejte, jakou barvou budeme značit teplou vodu - teplá vznikne smícháním horké a studené; jaká barva vznikne smícháním červené a modré? jak se to řekne anglicky (purple)
- dítě vybarví kapku u každého obrázku buď červeně, modře, nebo fialově - podle toho, jakou teplotu má vyobrazená voda
- poté vám dítě ukazuje na obrázky a říká: "It's cold / warm / hot."
28/5
Zadání samostudia:
učebnice str. 52
- podívejte se s dítětem na obrázky, ukazujte a ptejte se "Who's this?" (Jack, Polly, Otto) a "Where is it?" (In the bathroom.)
- zeptejte se česky, jaká část dne to je, představte slovíčko "morning", předložkovou vazbu "in the morning"
- pusťte nahrávku, dítě ukazuje na toho, kdo mluví (případně i na činnost)
- představte výrazy:
- Every day I wash my hands / face Každý den si myji ruce / obličej
- I brush my teeth. Čistím si zuby.
- I brush my hair. Kartáčuji si vlasy.
- I'm clean and tidy. Jsem čistý a upravený / čistá a upravená.
- můžete vysvětlit, že "brush" znamená "kartáč, kartáček" i "kartáčovat" nebo "čistit kartáčkem"
- přehrajte písničku (video dole nebo flash tady), dítě opět ukazuje na obrázky Jacka a Polly a jejich činnosti
- přehrajte písničku znovu, dítě napodobuje činnosti pantomimicky, případně zpívá
- vyzkoušejte si písničku jako karaoke
pracovní sešit, str. 45
- pusťte nahrávku, dítě napíše čísla k obrázkům v pořadí, v jakém Jack říká činnosti
- zkontrolujte - buď vy říkáte čísla a dítě činnosti, nebo vy říkáte činnosti a dítě odpovídající čísla ("Number one?" "I wash my hands." / "I wash my hands." "Number one." atd.)
- nakonec si můžete zahrát na pantomimu - předvádění činností a hádání
Dobrý den,
Prosím o potvrzení od všech, kdo tyto stránky využívají (nemám zpětnou vazbu a nevím, zda to vše nedělám zbytečně - tvorba stránek zabere dost času). Pokud stránky využíváte, napište mi, prosím, mail (stačí jedno slovo) na ajmaj@seznam.cz. Budu moc rád pokračovat, jen bych chtěl vědět, kolik lidí vlastně moje služby využívá.
Děkuji za pochopení.
PM
19/5
Zadání samostudia:
učebnice str. 51
- zopakujte slovní zásobu - předměty v rámečcích nahoře nad velkým obrázkem
- přehrajte nahrávku, dítě ukazuje na příslušné předměty nahoře nad velkým obrázkem
- zopakujte otázku "Can you see...?" (Vidíš...?)
- zeptejte se dítěte, zda chápe, co myšky dělají (ptají se a odpovídají, jestli na velkém obrázku jsou vidět předměty z malých obrázků)
- pusťte nahrávku znovu, zastavujte, dítě odpovídá místo myšek, pusťte odpověď, dítě opakuje odpověď
- potom si zahrajte tuto "hru" s dítětem - ptejte se na střídačku vy a dítě na různé předměty a odpovídejte, nakonec můžete přidat další předměty, pokud je dítě umí říct anglicky
pracovní sešit str. 44
- návrh autorů učebnice:
- dítě nakreslí jednu věc ze slovní zásoby této lekce (předměty z koupelny - jsou nakresleny na okrajích stránky, ukáže na ni a řekne "This is my ..."
- můj návrh:
- dítě nakreslí několik předmětů a "vyzkouší vás" - ptá se "Can you see a... ?", vy odpovídáte "Yes, I can. / No, I can't."
- poznámka č. 1: Můj návrh je lepší. :-D
- poznámka č. 2: "Can't" vyslovujte britskou výslovností "kánt" (americká výslovnost "ként" vede k tomu, že se špatně odlišuje kladná odpověď ("ken") od záporné)
- poznámka č. 3: U britské výslovnosti "kánt" je ale důležité dlouhé "á", s krátkým "a" se jedná o velice sprosté slovo...
12/5
Zadání samostudia:
učebnice str. 50
- podívejte se s dítětem na příběh na stránce 50 a ptejte se "Who's this?" (Spike, Ruby); Where are they? (In the bathroom. - případně česky)
- zopakujte, jaká "koupelnová" slovíčka dítě umí (viz minulá hodina)
- můžete dítě již předem naučit bath - vana
- zeptejte se (česky), co se asi v příběhu stane
- pusťte video:
- ať vám dítě česky převypráví, co se v příběhu stalo
- pouštějte video po kouskách a ať dítě opakuje, co myšky říkají, ptejte se, zda chápe, o čem se mluví (není třeba doslovný překlad)
- hlavní cílové fráze jsou:
- Can you see...? Vidíš...?
- Can you see me? Vidíš mě?
- Yes, I can. Ano, mohu / umím.
- No, I can't. Ne, nemohu / neumím. (Ne, nevidím.)
- další (vedlejší) slovní zásoba:
- Where are you? Kde jsi?
- Here I am! Tady jsem!
- Are you OK? Jsi v pořádku?
- Wait a minute. Počkej minutku (chvilku).
- Thank you. Děkuji ti.
- You're welcome. Nemáš zač.
- nakonec si zkuste příběh sehrát
pracovní sešit str. 43
- dítě zaškrtá věci, které vidí v místnosti, kde se právě nachází
- ptejte se "Can you see a...?" Dítě ať odpovídá "Yes, I can." / "No, I can't."
- nakonec vám může ještě ríct věc po věci, jestli ji vidí, nebo ne ("I can see a shoe." I can't see a duck." atd.)
5/5
Zadání samostudia:
učebnice str. 48-49
- seznamte dítě s novými slovíčky pomocí klikání na obrázky na této webové stránce učebnice
- dítě poslouchá a sleduje obrázky (případně na ně samo kliká), potom opakuje
nová slovíčka s výslovností:
- pusťte dítěti nahrávku, ať ukazuje na odpovídající předměty na obrázku na str. 48-49, poté ať ukazuje i opakuje (předměty jdou popořadě zleva doprava)
- opakujte postup s tím, že předměty nepůjdou popořadě (můžete využít nahrávky v seznamu slovíček nahoře nebo znovu obrázkový slovník - ovšem tentokrát tak, aby dítě nevidělo obrázky, na které klikáte
- pusťte dítěti tuto nahrávku, kde jsou názvy předmětů "skryté" v konverzaci, dítě opět ukazuje předměty na obrázku v učebnici
- nechte dítě hrát hru "bludiště", ať kliká na obrázky věcí, které uslyší a pokud možno slova opakuje
- zahrajte si s dítětem "pexeso", opět je vhodné slova opakovat
- nakonec zkuste jen ukazovat na obrázky, v učebnici (nebo lépe reálné předměty) aby dítě samo říkalo slova anglicky
pracovní sešit str. 42
- pusťte dítěti nahrávku, ať podle ní vybarví předměty nahoře nad obrázkem koupelny
- poté ať vybarví tytéž předměty stejnými barvami na obrázku koupelny a přitom říká barvu a předmět podobně jako na nahrávce (členy není zatím nutno řešit) - "red towel", atd.
28/4
Zadání samostudia:
Tato část je pouze ve 3. vydání učebnice (děti mají "New Edition", což je druhé vydání a je tam něco jiného. Přidržíme se novější verze.
seznamte dítě s novými slovíčky:
- přehrajte nahrávku, dítě ať vám ukáže na obrázku vyjmenované položky snídaně
- přehrajte nahrávku a ukazujte si s dítětem na obrázku na jednotlivá jídla k snídani, přehrajte znovu, dítě ukazuje a opakuje
- přehrajte nahrávku, dítě ať "očísluje" obrázky
- přehrajte video s písničkou This is the way...
- vysvětlete dítěti, že v písničce se zpívá, jak se dělají různé věci (This is the way we... = Takhle my...)
- dítě může předvádět činnosti, případně potom i zpívat
text:
- This is the way we (wash our face, brush our hair, clean our teeth, go to school) on a cold and frosty morning
- Takhle si (myjeme obličej, kartáčujeme vlasy, čistíme zuby, jdeme do školy) ve studeném a mrazivém ránu)
- (V rámci výchovy ke zdraví a prevence COVID 19 můžete podotknout, že takhle ledabyle by si nikdo mýt obličej neměl, a ty zuby taky nic moc... :-D)
Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
21/4
Zadání samostudia:
učebnice str. 45 - The Party Freeze Song
- pusťte písničku
- představte nová slovíčka:
- jump skákat
- dance tancovat
- shake třást, zatřást
- stamp dupat
- stamp your feet zadupej nohama
- freeze - zmrznout, zamrznout
- vysvětlete, že jde o zábavu "party freeze" z večírků - když se zastaví hudba, všichni musí "zamrznout" (freeze)
- pusťte písničku ještě jednou, dělejte s spolu dítětem to, co se v písničce zpívá (viz slovíčka výše)
- nakonec může dítě zkusit písničku zazpívat, případně i bez zpívaného doprovodu, s použitím "verze karaoke"
pracovní sešit str. 40 - opakování:
- find and draw: dítě prolistuje Unit 5 v učebnici, najde na obrázcích myšáka Rodneyho (toho s brýlemi) a nakreslí a pojmenuje věc, kterou drží
- look and say: dítě pojmenuje věci na obrázku
- listen...: pusťte nahrávku, dítě udělá fajfku nebo křížek podle toho, jestli na nahrávce říkají, co je na obrázku, nebo ne
- look and say: Pozná dítě, co říkají myšky? ("How old are you?" "I'm...")
- dítě nalepí nálepky do obrázků a pojmenuje věci
Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
14/4
Zadání samostudia:
učebnice str. 44
- podívejte se s dítětem na příběh v učebnici a ptejte se na jednotlivé postavy "Who's this?" (Jack, Polly, Daisy)
- připomeňte (dle možnosti anglicky nebo česky), že Polly s Jackem mají narozeniny a že jim je sedm (zopakujte birthday a seven)
- zeptejte se "What's this?" a ukazujte na rádio a televizi - pokud děti slova neznají, naučte je je
- přehrajte video až po okamžik, kdy se Polly ptá "What's that?" a diskutujte, co by to mohlo být
- přehrajte zbytek videa - poznají děti písničku?
- řekněte "It's a birthday card!"
- ať dítě zpívá písničku s Polly a Jackem
- pusťte znovu celé video a zkuste si celou scénku zahrát
- naučte děti fráze:
- Happy birthday to you. Štastné narozeniny (tobě)!
- What's that? Co je to / tamto?
pracovní sešit, str. 39
- ukazujte na obrázky, ať děti pojmenují věci
- zopakujte si, jak se Polly ptala, když slyšela hrát narozeninové přání (What's that?)
- vysvětlete dítěti, že uslyší zvuky věcí na obrázcích a mají je očíslovat v pořadí, v jakém je uslyší
- přehrajte tuto nahrávku, děti očíslují obrázky
- přehrajte nahrávku znovu, zastavujte po každé otázce, dítě odpovídá: "It's a ..."
Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
7/4
Zadání samostudia:
učebnice str. 43
- pusťte dětem tuto nahrávku, (varování: jen pro silné nervy... :-D) děti at poslouchají a ukazují na správné počty svíček
- zeptejte se dětí, zda pochopily, co se ve cvičení děje (myšky počítají svíčky, přidávají svíčky na dort)
- (pokud ještě nemáte chuť těm myším nasypat Stuttox II) pusťte nahrávku znovu, děti ukazují a opakují
pracovní sešit str. 38
- děti dokreslí správný počet svíček na obrázky vpravo, dopíší počty svíček do čtverečků a sčítají jako na nahrávce z učebnice ("One candle and three more candles, that's four candles. Four candles on your cake.")

Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
Přeji hezké Velikonoce! :)
31/3
Zadání samostudia:
učebnice str. 42
- podívejte se s dítětem na obrázky a ptejte se "What's this?" - ukazujte na dárek, dort, svíčku; zeptejte se "Who's this?" a ukažte na Jacka (blonďatý chlapeček); dítě odpovídá "It's..."
- ukažte na obrázek č. 2 a zeptejte se "How many candles?" a ukažte na svíčky na dortu; dítě odpoví (six)
- ukažte na obrázek č. 3 a zeptejte se "How many candles?" a ukažte na svíčky na dortu a v Jackově ruce; dítě odpoví (seven)
- pusťte dítěti tuto nahrávku, dítě poslouchá a kouká na obrázky
- zeptejte se dítěte (česky), co se v příběhu stalo (Jack má narozeniny, je mu 7, ale na dortu chyběla jedna svíčka)
- pouštějte nahrávku znovu po kouskách, ať dítě zkouší opakovat, případně příběh sehrajte
- zeptejte se dítěte "Are you one? Are you two? atd., How old are you? dítě odpovídá
učebnice str. 42, web OUP
- pouštějte dětem tuto říkanku, dítě poslouchá, případně se přidá (pozor na výslovnost I'm /ajm/ - na nahrávce to zná spíše jako jen /aj/)
- ptejte se "How old are you?" a "How many candles on your cake?"; díte odpovídá: "I'm (seven)" a "(Seven)"
pracovní sešit str. 37
- dítě nakreslí svůj narozeninový dort a řekne, kolik mu je let
Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
24/3
Zadání samostudia:
učebnice str. 41
- ukazujte na obrázky a ptejte se dětí "What's this?", "What colour is it?"
- pusťte dětem tuto nahrávku a zeptejte se (česky), co Ruby a Spike dělají (hrají hru, kdy jeden se ptá nejdřív, co to je, potom se ptá na barvu, druhý musí říct správné číslo obrázku)
- ať děti opakují po nahrávce
- hrajte s dětmi tuto "hru"
pracovní sešit, str. 36
- zeptejte se dětí, kdo a co je na obrázcích (What's this? Who's this?)
- pusťte dětem tuto nahrávku
- děti zaškrtnou obrázky fajfkou (yes) nebo křížkem (no) podle toho, jestli na obrázcích je, nebo není to, na co se myšky ptají
- ať se děti ptají vás "is it a..." a ukazují na obrázky a snaží se vás "nachytat" vy odpovídáte "yes" nebo "no"
Toto jsou pouze návrhy pro rodiče, kteří mohou a chtějí s dětmi postupovat podle učebnice. Pokud z jakéhokoli důvodu nemůžete, nechte to být, látka první třídy se snadno ve druhé třídě dožene.
17/3
Zadání samostudia:
učebnice str. 40
- pusťte dětem toto video:
- ať vám děti řeknou česky svými slovy, co se přihodilo v příběhu
- pokud možno, pouštějte video po kouskách a ať děti opakují, co říkají myšky, pokuste se to s nimi přeložit
- pokud se vám bude chtít, sehrajte s dětmi scénku
pracovní sešit str. 35
- děti zakroužkují obrázek podle zabalené siluety a pojmenují ho anglicky
- (pro str. 34 z nějakého záhadného důvodu neexistuje nahrávka - soudruzi z Oxfordu zřejmě někde udělali chybu)
- Come and see! Pojď se podívat!
- for you pro tebe
- for me pro mě
- Is it...? Je to...?
- I don't know. Já nevím
10/3
Dnes:
- nácvik písničky If you're happy
- uč. str. 38-39
- písnička It's my birthday
- nová slovní zásoba
Úkol:
- procvičovat si novou slovní zásobu - třeba na tomto cvičení - pexesu
3/3
Dnes:
- nácvik písničky If you're happy
- kontrola d.ú. (p.s. str. 31)
- písnička And don't forget your hat! (uč. str. 37)
- opakování - p.s. str. 32
- nová slovní zásoba:
Úkol:
- dovybarvit třetí cvičení na str. 32 (kdo nestihl)
- pokud děti budou chtít, mohou si nalepit samolepky na str. 33 v pracovním sešitě (samolepky jsou uprostřed p.s. -Llekce 4) a pojmenovat oblečení vč. barvy
Něco na deštivé prázdninové dny
Myslíte si, že Vaše děti v první třídě nemohou sledovat autentický pořad televize BBC a rozumět tam každému slovu? Omyl. Pusťte jim toto dvacet let staré, ale pořád dobré a místy i vtipné video. :)
18/2
Dnes:
- písnička If you're happy
- příběh My favourite song (uč. str. 36) - porozumění poslechu, dril, scénky
- pracovní sešit str. 31
Úkol:
- dokončit cvičení na str. 31 v pracovním sešitě (spočítat a vybarvit stejné věci stejnou barvou)
- pracovní sešit str. 30 - míchání barev (vybarvit podle učebnice str. 35)
Příště:
- uč. str. 37, p.s. str. 31 - kontrola
11/2
Dnes:
- barvy, oděvy, číslovky 1-10
- pracovní sešit str. 27 (vybarvování dle poslechu)
- učebnice str. 44, 45
- písnička My favourite T-shirt
Úkol:
- dobrovolně - pracovní sešit str. 28 - nakreslit oblečení a pojmenovat (barvu + věc), str. 29
Příště:
- učebnice str. 36, prac. sešit str. 30
4/2
Dnes:
- pro nízký počet dětí ve skupině (5) pouze opakování - hry, písničky, aktivity s interaktivní tabulí
21/1
Dnes:
- učebnice str. 32, 33 (příběh, barvy, počty)
Příště:
- uč. str. 34, p.s. str. 27
14/1
Dnes:
- učebnice str. 30-31 - tato písnička - zazpívejte si doma :)
- nová slovní zásoba (viz níže)
Domácí úkol:
- v pracovním sešitě str. 26 (dokreslit obrázek myšky oblečením nahoře)
- naučit se pojmenovat jednotlivé oděvy - třeba na tomto cvičení
Procvičte si:
7/1
Dnes:
- učebnice str. 26, 27 - tato písnička - zazpívejte si doma :)
Na příště:
- v pracovním sešitě si děti mohou udělat strany 22, 23, 24, 25